WIARA. RÓŻNICE W LITURGII Eucharystia
podzielonych chrześcijan
Wakacyjne podróże prowadzą nas do miejsc,
w których nie ma katolickiego kościoła. Co wtedy?
Czy katolik może uczestniczyć w liturgii
prawosławnej lub protestanckiej?
Czy wolno mu przystąpić do Komunii?
tekst ks. Tomasz Jaklewicz
Londyn. Wraz ze znajomymi studentami KUL-u weszliśmy
do zabytkowego anglikańskiego kościoła. W jednej z
bocznych kaplic tabernakulum. To zjawisko rzadkie u
anglikanów, ale jednak spotykane. Konsternacja:
klęknąć czy nie? Studenci spojrzeli na mnie, czekając
na reakcję. Przyklęknąłem. Jezus jest przecież
większy od naszych podziałów. I w tym cała nadzieja.
Chrzest i Eucharystia to dwa sakramenty uznawane przez
wszystkich chrześcijan. Co do chrztu świętego, Bogu
dzięki, panuje zasadnicza zgoda. Chrzest udzielony w
jednym z Kościołów jest uznawany za ważny w innych. W
Polsce ta zgoda została przypieczętowana specjalną
Deklaracją. Podpisało ją w roku 2000 siedmiu
zwierzchników Kościołów chrześcijańskich.
Podobnej zgody brak w odniesieniu do Eucharystii.
Uznanie chrztu nie prowadzi do uczestnictwa w jednej
Eucharystii. Chrześcijanie wciąż nie mogą zjednoczyć
się w pełnej wspólnocie wokół jednego ołtarza, aby
spożywać ten sam chleb eucharystyczny i pić z jednego
kielicha. Ta sytuacja jest nienormalna. Jest sprzeczna z
wolą Jezusa, który modlił się, "aby wszyscy byli
jedno". Znamienne, że te słowa padły podczas
Ostatniej Wieczerzy! Eucharystia jest sakramentem
komunii, czyli wspólnoty nie tylko człowieka z Bogiem,
ale także ludzi ze sobą. Dramat podziału widać
szczególnie w tym kontekście. Nie może on być czymś
obojętnym dla chrześcijanina. To powinno nas boleć.

Katolicy
mogą wziąć udział w prawosławnej Eucharystii.
Niestety, przyjmowanie Komunii św. nie jest zalecane
Od wielu lat dialog ekumeniczny próbuje przybliżyć
godzinę pojednania. Pojawia się pytanie o tzw.
interkomunię. Zostawmy na boku precyzyjne wyjaśnienie
tego pojęcia. Istotne pytanie brzmi: Czy wspólnota
Stołu Pańskiego jest już możliwa, mimo istniejących
podziałów? Protestanci odpowiadają "tak".
Akcentują, że sam Chrystus obecny w Wieczerzy Pańskiej
zaprasza chrześcijan do swego stołu. Dlatego
obowiązkiem ochrzczonych jest tworzenie eucharystycznej
wspólnoty, mimo braku pełnej jedności. Stanowisko
katolików i prawosławnych jest odmienne. Wspólny
udział w Eucharystii zakłada wpierw jedność w pełni
prawdy.
Interkomunia została jednak w pewnym stopniu
dopuszczona przez Kościół katolicki (patrz ramki).
Dotyczy to przede wszystkim Kościoła prawosławnego.
Ten jednak jest sam zdecydowanie przeciwny interkomunii.
Możliwość przyjmowania Komunii św. w Kościołach
wschodnich pozostaje więc czysto teoretyczna. Jeśli
chodzi o Kościoły wywodzące się z reformacji,
stanowisko katolickie przypomniał Jan Paweł II w
encyklice Ecclesia de Eucharistia: "Wierni katolicy,
szanując przekonania religijne naszych braci
odłączonych, winni jednak powstrzymać się od
uczestnictwa w Komunii rozdzielanej podczas ich
celebracji, ażeby nie czynić wiarygodną dwuznaczności
dotyczącej natury Eucharystii i w konsekwencji nie
zaniedbać obowiązku jasnego świadczenia o prawdzie"
(30).
Uczestnictwo w Eucharystii innych chrześcijan (bez
przyjmowania Komunii) może być jednak dla katolika
czymś ubogacającym duchowo. Od strony formalnej nie
zastępuje to obowiązku niedzielnej Eucharystii. Jeśli
jednak nie masz możliwości uczestniczenia w katolickiej
Mszy świętej, a w pobliżu prawosławni, luteranie,
anglikanie lub inni chrześcijanie celebrują
Eucharystię, to dlaczego nie spróbować praktycznego
ekumenizmu? Wzajemne poznanie służy budowaniu mostów,
odkrywaniu własnej tożsamości, przybliża godzinę
pojednania.
* * *
Więcej dowiesz się z książki "To
czyńcie na moją pamiątkę. Eucharystia w perspektywie
ekumenicznej", red. L Górka, wyd. Verbinum, Warszawa
2005.
.
* * *
EUCHARYSTIA
W KOŚCIOŁACH PROTESTANCKICH
Eucharystia, jak ją rozumieją?
Nazywana jest przez protestantów
najczęściej Wieczerzą Pańską. Jest uznawana
za sakrament. Kościoły wywodzące się z
reformacji różnią się między sobą w jej
pojmowaniu i sposobach sprawowania. Odrzucają
pojęcia przeistoczenia i ofiary. Jezus jest
obecny pod postaciami chleba i wina tylko podczas
samej celebracji. Luteranie najsilniej akcentują
realizm tej obecności. Pozostałe Kościoły
pojmują tę obecność czysto symbolicznie. W
kościołach protestanckich nie przechowuje się
Eucharystii, nie ma tabernakulum. Akcent pada na
głoszenie słowa Bożego. Komunii udziela się
zawsze pod dwiema postaciami. Mocno podkreśla
się wymiar uczty. Protestanci nie uznają
kapłaństwa za sakrament. Wieczerzy Pańskiej
przewodniczy osoba tylko ordynowana na urząd
kościelny. Czyni to jednak na mocy kapłaństwa
wspólnego. W pewnych sytuacjach każdy
chrześcijanin może przewodniczyć Eucharystii.
Wewnątrz Kościoła anglikańskiego istnieje
wielkie zróżnicowanie: od doktryny i praktyki
protestanckiej po doktrynę i formę bardzo
bliską katolicyzmowi (uczestnik może
pomyśleć, że jest na Mszy św. katolickiej).
Do anglikanów odnoszą się także poniższe
punkty.
Katolicy u protestantów.
Zgodnie z wiarą katolicką tylko ważnie
wyświęcony kapłan może przewodniczyć
Eucharystii i ważnie dokonywać czynności
sakramentalnej. Ponieważ w Kościołach
protestanckich brakuje sakramentu kapłaństwa,
Kościół katolicki nie uznaje sprawowanej tam
Eucharystii za ważną. Katolicy nie powinni
przystępować do Komunii. Nie oznacza to jednak,
że Wieczerza Pańska w Kościołach
ewangelickich jest pozbawiona wszelkiej mocy
zbawczej i skuteczności.
Protestanci u katolików.
Prawo Kościoła katolickiego zezwala na
udzielenie katolickiej Komunii protestantowi
tylko w wyjątkowych okolicznościach
(niebezpieczeństwo śmierci lub inna
konieczność potwierdzona przez biskupa). Muszą
być spełnione następujące warunki: protestant
nie ma możliwości wezwać własnego duchownego,
deklaruje katolicką wiarę w Eucharystię i
został duchowo przygotowany.
|
.
* * *
EUCHARYSTIA
W KOŚCIOŁACH WSCHODNICH
Eucharystia, jak ją rozumieją?
Nazywana jest w prawosławiu Boską Liturgią.
Prawosławna teologia Eucharystii podkreśla
ścisły związek Eucharystii z tajemnicą
Kościoła. Boska Liturgia jest centrum życia
Kościoła. Jest najważniejszym sakramentem,
którego nie można stawiać na tej samej linii,
co inne. Jest "matką wszystkich
sakramentów", "tajemnicą tajemnic".
Prawosławni uważają, że nie należy
dociekać, w jaki sposób dokonuje się przemiana
eucharystyczna. Pozostaje to tajemnicą wiary,
cudem dokonanym mocą Ducha Świętego. Boska
Liturgia jest zapowiedzią, przedsmakiem
przyjścia Jezusa na końcu czasów i ostatecznej
przemiany człowieka i całego świata (wymiar
kosmiczny Eucharystii). Prawosławie zna kilka
sposobów celebracji Eucharystii według schematu
uświęconego przez Tradycję. Najczęściej
używana jest tzw. Liturgia św. Jana
Chryzostoma.
Katolicy w cerkwi.
Kościół katolicki akcentuje ścisłą
łączność w dziedzinie wiary z Kościołem
prawosławnym. Kościoły wschodnie posiadają
prawdziwe sakramenty kapłaństwa i Eucharystii.
Dlatego katolik, który nie ma możliwości
dotrzeć do własnego szafarza, może przyjąć
Eucharystię (także sakrament pokuty i
namaszczenia chorych) w Kościele prawosławnym.
Ta możliwość jest jednak teoretyczna,
ponieważ dla prawosławnych przyjęcie Komunii w
cerkwi oznacza przejście na prawosławie. Z tego
względu katolik nie powinien przystępować do
Komunii św. w Kościele prawosławnym, bo może
to przyczynić się do powstania niepotrzebnych
nieporozumień i napięć.
Prawosławni u katolików.
Kapłan katolicki może udzielić Komunii
świętej prawosławnym, gdy sami o to proszą i
są odpowiednio przygotowani. Sprawa nie jest
jednak taka prosta. Prawosławny przystępujący
do Komunii św. w świątyni katolickiej w oczach
prawosławnych przechodzi na katolicyzm. Dlatego
też nie powinno się namawiać prawosławnych
chrześcijan do przyjmowania Komunii św. w
Kościele katolickim.
Co Z UNITAMI?
Niektóre Kościoły wschodnie pozostają w
łączności z Rzymem. Są to tzw. kościoły
unickie (np. greckokatolicki). Katolik może w
pełny sposób uczestniczyć w liturgii tych
Kościołów i vice versa.
|
.
Tygodnik "Gość
Niedzielny" Nr 27 - 3 lipca 2005r
<< do przeglądu prasy
.
|